ANÀLISI DE LA IMATGE FOTOGRÀFICA
Pauta simplificada a partir de la
proposada al lloc web:
![]() |
1. NIVELL CONTEXTUAL
DADES GENERALS
|
|
TÍTOL
|
Whale Tail, Valdes Peninsula, Argentina
|
NOM DE L’AUTOR/A
|
Sebastiao Salgado |
NACIONALITAT
|
|
ANY
|
|
PROCEDÈNCIA
DE LA IMATGE (D’ON L’HAS TRET)
|
|
GÈNERE
(RETRAT, PAISATGE, NATURA MORTA, NU, REPORTATGE...)
|
|
PARÀMETRES TÈCNICS
|
|
B/N / COLOR
|
Blanc i negre |
FORMAT
(QUADRAT, RECTANGULAR)
|
Rectangular, vertical |
CÀMERA
|
Analògica |
OBJECTIU
|
Normal |
DADES BIOGRÀFIQUES I CRÍTIQUES SOBRE L’AUTOR/A
|
DADES BIOGRÀFIQUES
Sebastiao Salgado, va néixer a l'any 1944 a Brazil. Als 17 anys va conéixer a Léila, la seva actual esposa. Va treballar com a economista a Paris, fins que va decidir dedicar-se a la fotografia al 1973. |
COMENTARIS
DE L’AUTOR SOBRE LA SEVA OBRA (INDICAR
TAMBÉ D’ON S’HAN TRET ELS COMENTARIS)
«Alrededor del 46 % de la Tierra permanece en el estado en el que se hallaba en la época del Génesis —nos recuerda Salgado—. Debemos conservar lo existente.» (https://www.taschen.com/pages/es/catalogue/photography/all/05767/facts.sebastio_salgado_genesis.htm) |
COMENTARIS CRÍTICS (INDICAR TAMBÉ QUI HO DIU I D’ON S’HAN TRET ELS
COMENTARIS)
Génesis no es uno más de los grandes reportajes humanos, de bellísima fotografía en blanco y negro, con un magistral y característico dominio de la luz y del claroscuro, que han hecho célebre a Salgado. Manteniendo su estilo, su fidelidad al “poder descomunal” del blanco y negro, Salgado da un giro en su obra para incorporar como protagonistas a esos paisajes intactos, los minerales, lasplantas y las especies animales… sin olvidar con ello a los humanos que los habitan “tal y como vivíamos todos” unas decenas de miles de años atrás. (http://aragondocumenta.com/genesis-salgado-caixaforum/) |
2. NIVELL MORFOLÒGIC
DESCRIPCIÓ DEL MOTIU FOTOGRÀFIC
|
(QUÈ ES VEU A LA FOTOGRAFIA, LECTURA DENOTATIVA)
A la fotografia, es pot veure la cua d'una balena sortint de l'aigua.
|
ELEMENTS MORFOLÒGICS
|
PUNT (PUNT DE FUGA, PUNT D’ATENCIÓ,
GRA, SOROLL...)
El punt d'atenció es la cua de la balena
|
|
PLA/PLANS – ESPAI (PLANS DE PROFUNDITAT)
Hi han dos plans de profunditat: el de la cua de la balena i el fons, format per els núvols.
|
ESCALA (TIPUS DE PLA: PD, PPP, PP, PM, PA, PS, PG,
GPG... RELACIONS DE GRANDÀRIA ENTRE ELS ELEMENTS DE LA COMPOSICIÓ)
|
FORMA (FORMES ORGÀNIQUES, INORGÀNIQUES...)
Formes orgàniques
|
TEXTURA (TEXTURES VISUALS OBSERVADES)
|
NITIDESA DE LA IMATGE (MOLTA/POCA PROFUNDITAT DE CAMP,
DESENFOCAMENT...)
|
IL·LUMINACIÓ (FONT LLUMINOSA: NATURAL/ARTIFICIAL, DIRECCIÓ
DE LA LLUM: LATERAL, FRONTAL, CONTRALLUM, ZENITAL, CONTRAPICADA, TIPUS
D’IL·LUMINACIÓ: CLAU ALTA/CLAU BAIXA, DIFUSA/CONTRASTADA...)
Il·luminació natural, zenital
|
CONTRAST (LLUMS I OMBRES)
|
TONALITAT (B/N, SATURACIÓ DEL COLOR, FILTRES)
Blanc i negre
|
3. NIVELL COMPOSITIU
SISTEMA SINTÀCTIC O COMPOSITIU
|
RITME (REPETICIONS D’ELEMENTS)
Hi ha poc ritme pero si et fixes més, podries apreciar petites repeticions de les onades del mar i dels núvols del fons
|
DISTRIBUCIÓ DE PESOS (COMPOSICIÓ SIMÈTRICA/ASIMÈTRICA, AIRE...)
|
LLEI DELS TERÇOS (S’APLICA?)
|
ESTATICITAT / DINAMISME (ESTÀTICA= HORITZONTAL O VERTICAL, DINÀMICA=
DIAGONAL)
Es una composició estàtica
|
RECORREGUT VISUAL (NORMALMENT D’ESQUERRA A DRETA I DE DALT A
BAIX, PERÒ DEPÈN DEL/S PUNT/S D’ATENCIÓ)
El recorregut visual, comença amb la cua de la balena, segueix cap baix amb les onades del mar i després cap al cel.
|
POSE/INSTANTÀNIA (SI ESTÀ PREPARADA O ÉS ESPONTÀNIA)
La pose es espontània
|
ESPAI DE LA REPRESENTACIÓ
|
CAMP / FORA DE CAMP (QUÈ
VEIEM I QUÈ INTUIM, PERÒ NO VEIEM)
Dins del camp, es pot veure la cua de la balena, el mar i els núvols. Fora de camp, podrien haver altres animals, més mar, més núvols i al fotògraf.
|
ESPAI (OBERT/TANCAT O
INTERIOR/EXTERIOR)
L'espai és obert a l'exterior
|
TEMPS DE LA REPRESENTACIÓ
|
CONSIDERACIONS
SUBJECTIVES SOBRE EL TEMPS REPRESENTAT (FOTOGRAFIA
ANTIGA, ACTUAL, ATEMPORAL...)
Es una fotografia atemporal
|
SEQÜENCIALITAT / NARRATIVITAT (SI FORMA PART D’UNA SEQÜENCIA O SÈRIE
FOTOGRÀFICA, O SUGGEREIX ALGUNA HISTÒRIA)
Forma part d'una sèrie fotogràfica que es diu Génesi
|
4. NIVELL ENUNCIATIU
ARTICULACIÓ DEL PUNT DE VISTA
|
PUNT DE VISTA FÍSIC (PICAT,
CONTRAPICAT, ZENITAL, NADIR, ABERRANT, RASANT...)
Punt de vista normal
|
MIRADES DELS PERSONATGES (ON MIREN)
No es pot veure la mirada de la balena, però segurament, mira el que hi ha sota el mar.
|
ACTITUT DELS PERSONATGES (COM ES MOSTREN)
Aquest tipus de balena, decansa deixant que el vent la mogui per l'aigua espit
|
QUALIFICADORS (COM PODEM DIR QUE SÓN ELS PERSONATGES O QUÈ
REPRESENTEN)
El personatge sembla lliure i tranquil, també sembla com si tingués molta confiança amb el seu voltant i no tingués por del que se li pugui acostar mentre esta descansant
|
VERSEMBLANÇA (SI ÉS CREIBLE O NO)
Si és creible
|
INTERPRETACIÓ (SUBJECTIVA) GLOBAL DEL TEXT FOTOGRÀFIC
|
(QUÈ CREUS QUE VOL EXPRESSAR EL FOTÒGRAF I QUÈ ET SUGGEREIX A TU LA
FOTOGRAFIA, LECTURA CONNOTATIVA)
Crec que el fotògraf vol mostrar a la balena en el seu àmbit natural, sense la interacció amb l'ésser humà. Sebastiao, necessita la complicitat de l'espectador per imaginar-se i endevinar que la cua forma part del cos d'una balena.
|
A mi em va agradar moltíssim l'exposició que vam veure al Caixa Fòrum. Fins ara havia vist les fotografies del Sebastiao Salgado a la pantalla de l'ordinador, on no es poden apreciar els detalls que més impacten, pero al veure-les en gran i amb un munt de detalls, em va imperssionar molt. Quan vaig arribar a casa, no parava d'explicar-li a la meva mare tot el que va explicar la guia i li va interessar tant a la meva mare que vaig tornar amb ella un altre dia. M'agradaria molt comprar-me el llibre de la sèrie.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada